maandag 29 maart 2010

Het “de-gekke-gedachten-die-ik-als-kind-had” lijstje.

Een goed geheugen voor cijfers, geografie, namen en andere feitjes bezit ik niet. Gezichten, emoties, gebeurtenissen, bepaalde gedachten, blijven echter in mijn geheugen gegrift. Ik kan me bepaalde gebeurtenissen, mensen en de bijpassende emoties herinneren vanaf dat ik twee jaar was. Uiteraard zijn die herinneren gekleurd in de loop der tijd. Het is een zegen om op dit vlak zo’n goed geheugen te bezitten, zeker waar het mooie indrukwekkende of ontroerende herinneringen betreft.

“Gedraag je nou even volwassen,” krijg ik nog wel eens naar mijn hoofd van mijn lief. Toegegeven, ik kan me wel eens kinderlijk gedragen. Ook verbaas ik me over de meeste uiteenlopende zaken op een soms wat kinderlijke manier. Wel geestig dat als ik die gedachten dan uitspreek, er veel mensen zijn die opgelucht en lachend toegeven: “dat heb ik ook, maar ik durf het nooit te zeggen.” Jammer toch, vind ik, dat we dat soort gedachten niet frequenter met elkaar delen. Tegen allen die mij kinderlijk vinden op z’n tijd: ik ben echt wel volwassener geworden in de loop der jaren. Er zijn zaken die ik niet meer denk, die ik vroeger wel dacht.

Als bewijs hier een greep uit het “de-gekke-gedachten-die-ik-als-kind-had” lijstje.

Zo dacht ik dat.....

  • je wist dat er een baby in je buik zat of niet als je de kat van de buren eten ging geven > Ik kreeg van mijn ouders te horen dat ik een tweede broertje of zusje kreeg nadat mijn moeder de kat van de buren eten gegeven had.
  • papegaai en mandarijn familie van elkaar waren > Papagaai en Mamarijn.
  • baby’s met navelklem geboren werden > “Mama, wanneer wist jij dat je dat klemmetje door moest slikken dat op zijn buik zit? En deed dat pijn?”
  • je zwanger werd door geen pilletje te nemen > “Mama, waarom slik jij die pilletjes, ben je ziek?” “Nee schatje, dan krijgt mama geen baby in de buik.”
  • De versnellingspook was om in de benzine te roeren > “Pap, mag ik ook even in de benzine roeren?” Pijnlijk detail is dat ik veertien jaar oud was toen ik dat vroeg. Toegeven, ik snap nog steeds niet precies hoe het werkt, al weet ik wel dat het niets met de benzine te maken.
  • de hond het mannetje en de kat het vrouwtje was.
  • de wesp het mannetje en de bij het vrouwtje was.
  • het konijn het mannetje en de cavia het vrouwtje was.
  • peper voor jongetjes was en zout voor meisjes.
  • alle olifanten heeeeel oud waren. > Zoveel rimpels.
  • ik alle mensen in Nederland zonder huis een huis en eten kon geven.
  • alleen mensen die niet lief voor anderen waren of stoute dingen hadden gedaan niet oud zouden worden.
  • iedereen die alleen ergens zat te eten of te drinken heel erg zielig en ongelukkig was. > Dit had ik zo sterk dat mijn ouders mij probeerden op een plek te zetten waar ik het niet kon zien als er ergens iemand alleen zat te eten. Huilen. Tja, wat zal ik zeggen, gevoelstypje.
  • mijn vader kon toveren. Zo kon hij bijvoorbeeld zijn raam openen door heel hard en met speciale stem “tover, tover” te zeggen. > Voorin elektrische ramen en achterin niet.
  • ik alle oorlogen op de wereld op kon lossen als ik later groot was, gewoon omdat ik dat graag wilde.
  • het nog veeeel gezelliger werd als wij moesten gaan slapen en de grote mensen op mochten blijven.
  • je met een pasje van de bank onbeperkt geld zou hebben. > Zeer lang heeft het geduurd voor ik die gedachte verandert heb.
  • iedere wolf op zoek was naar meisjes met rode jasjes, dus ik nooit een rood jasje aan wilde.
  • kinderen in Frankrijk nooit naar school hoefden en altijd vakantie hadden.
  • je of moeder / vader was of kind, nooit en en.
  • je in een kindertehuis werd gestopt als je zou verdwalen in het buitenland.
  • de politie iedere avond alle lantarenpalen aan ging doen en ‘s ochtend weer uit.
  • mensen met baarden Sinterklazen in opleiding waren.
  • je pas ringen mocht dragen als je groot was omdat je er anders over zou struikelen.
  • je bij de koningin op de thee met koekjes mocht komen als je honderd keer achter elkaar kon springtouwen.
  • meisjes niet met hun papa trouwen omdat het zielig voor de mama’s is.
  • als je eenmaal naar de grote school gaat je iedere dag bang bent om dood te gaan omdat je dan echt oud bent.
  • ik altijd lakschoentjes, jurken met roesjes en kantjes en rode nagellak zou dragen als ik eenmaal groot was.
  • het iedere dag een feestje is om zelf te mogen kiezen wat je zult gaan eten en te mogen koken.
  • oude mensen altijd zielig, eenzaam en verdrietig zijn.
  • als je heel lief bent geweest je altijd tanden krijgt om in een glaasje naast je bed te zetten zodat je niet meer hoeft te poetsen.
  • je heel slim bent als je werk hebt achter een bureau. Maar dan ook echt heel slim.

Einde greep uit het lijstje......ik durf niet alle punten van mijn lijstje hier te shrijven.....

Wie durft aan te vullen?......

3 opmerkingen:

  1. Ik dacht:
    dat babies uit je navel komen, vanwege die navelstreng en maakte me ernstig zorgen hoe dat dan allemaal moest...
    dat ik in elk geval prinses ging worden, niet om de prins, maar omdat ik dan in elk geval mijn kamer niet hoefde op te ruimen en altijd mijn mooiste jurk aanmocht naar school
    dat ik niet oud zou worden, hooguit 30, waarom weet ik niet, maar ik zou geen mama worden enzo
    dat meneren in een pak rijk zijn
    dat als je ging bloeden als je groot was dat er dan een onbevruchte baby uitkwam (net als een ei bij een kip???)
    dat ik zou trouwen met Willem Alexander, hahaha
    en dan nog wat dingen die ik liever voor me houd ;-)
    Leuk om er even aan terug te denken, dank je!
    liefs, MarielleMoem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer héél leuk geschreven, Sabine!
    Voorbeeld uit mijn gekke gedachten; ik dacht vroeger dat elk land zijn eigen maan en zon had :-)

    Groetjes, Kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht, of ik WIST eigenlijk, dat mijn vader zeerover was. Weliswaar van 9 tot 5, maar toch. Hij had een litteken op zijn gezicht en toen ik vroeg hoe hij daaraan kwam zei hij "dat heb ik nog van toen ik op zee zat". Op de kleuterschool werd ik ontzettend nijdig omdat bij een rondje wat-doet-je-vader trots zei dat hij zeerover was, de juf glashard beweerde dat dat niet kón...

    Thuisgekomen vroeg ik mijn vader nog eens. "Nee haha! Ik ben geen zeerover, ik werk in de mijn!" "Tuurlijk, zie mijn juf intussen licht geirriteerd (hij kwam elke avond pikzwart thuis na een dag tectyl spuiten onder auto's. "

    Toen mijn vader toen ik ongeveer 8 was bij V&D boevenvanger werd (bedrijfsbeveiliger) durfde ik dat al bijna niet meer te vertellen. Terwijl dat nou es echt waar was...

    BeantwoordenVerwijderen