dinsdag 2 maart 2010

Zwevende kiezer


Toegegeven, ik ben een zwevende kiezer. Altijd al geweest, zal ook altijd zo blijven. Ik hoef maar een commercial te zien, een reclame te lezen, iemand enthousiast te horen praten of ik ben om. Verkocht. Dan wil ik het ook. Probleem is, er zijn er zoveel en er komen zoveel nieuwe dat het ook voor mij soms niet bij te houden is. Ik ben, op een paar uitzonderingen na, ook totaal niet trouw. Ik swing. Van de een naar de ander en soms ook weer terug.

Tandpasta's, mascara's, schoonmaakmiddelen, wasmiddelen, kleding, koekjes, snoepjes, tijdschriften, sausjes, kaarsen, bodylotions, crèmes, lotions, reinigingsmiddelen, nagellakjes, frisdranken, yoghurtjes, fruitdrankjes, vitaminepillen, koekjes, ontbijtgranen, broodbeleg, tassen, potjes, flesjes, zakjes, chipjes, noem het op of ik val ervoor: nieuw, probeer uit.

De dames en heren van de reclamewereld smullen van mensen als ik: switch, switch, switch. Merken huiveren van mensen als ik: ik ga continu vreemd. Slechts enkele ben ik echt trouw (die vallen uiteraard onder het “favorieten lijstje”, zie blog “HET lijstjes-meisje).

Ik ben een zwevende kiezer en zal dat altijd blijven. Behalve als het gaat om mijn politieke keuze. Ik ben trouw, getrouwd en zal niet scheiden. Ik weet altijd wat ik wil, ik weet wat ik stem en zal blijven stemmen. Ook op de stemwijzer kom ik altijd op dezelfde partij uit. Met de paplepel ingegoten? Ja, dat kan best. Daarbij moet ik wel zeggen dat wij gestimuleerd werden tot nadenken, met de vrijheid te kiezen wat we zelf wilden. Maar de appel valt in dit geval niet ver van de boom. Op dit vlak zal ik nooit een zwevende kiezer worden. Nooit zal ik het laten om te stemmen. Het is een voorrecht, waar hard voor gevochten is. Wie een mening heeft stemt.

Wat koopgedrag betreft: ik kan niet wachten op het volgende nieuwe....op welk vlak dan ook. Vol verwachting klopt mijn hart: “misschien verandert dit product alles.” Heerlijk. Ja, wat dat betreft wil ik altijd blijven wat ik ben: een zwevende kiezer.


2 opmerkingen: