maandag 8 maart 2010

Het minder-slimme-auto-acties lijstje


Een brokkenpiloot ben ik nooit geweest, echt niet. Slechts eenmaal had ik een aanrijding met een andere auto. Hij knalde op mij, wettelijk gezien was het niet eens mijn schuld. Mijn auto was het ook niet overigens (sorry papa). Het was een prettige aanrijding, hij reed in een gloednieuwe Porsche. Ik zeg maar zo, als je dan toch aangereden wordt, doe het dan met stijl.

In twee keer afrijden mijn rijbewijs gehaald, dat valt toch reuze mee? De eerste keer afrijden was ik zo zenuwachtig, het ging als in een roes van adrenaline aan mij voorbij. Ik herinner me slechts: zweet, trillen, ingreep van examinator door middel van vol in de ankers gaan en ruk aan het stuur waardoor plotsklaps op vluchtstrook. Als je iets doet, doe het dan goed. Glorieus en helemaal zakken dus.

Als oudste uit een gezin van drie had ik als eerste mijn rijbewijs. Heel handig voor het hele gezin: ik kon mijn broertjes brengen en halen als het nodig was. In het begin vond ik ieder ritje geweldig en mijn ouders waren er mee geholpen. Niet het hele gezin was er blij mee overigens. Mijn broertjes hebben maanden volgehouden achterin plaats te nemen, met gordels om en....brommerhelmen op. Minder leuk als je alle drie naar school gaat met de auto en je broertjes stappen behelmd uit.

Geen grote ongelukken zoals ik al schreef (klop af - nu ik dit schrijf). Ik was meer van de kleine schadetjes. Bij mij zat het meer in de hoek van “vergeten-de-handrem-erop-te-zetten” ongelukjes. Aangezien ik in mijn tweede blog stelde dat het leven leuker is als mensen eerlijk zijn over wat niet lukt of vreemd is en ik mijn lijstjes tik uit de doeken deed hier een nieuw lijstje:

Het minder-slimme-auto-acties lijstje:

  • In het eerste jaar van rijbewijs maar liefst vijf maal van de weg gehaald door de politie om mijn leeftijd te checken. Nee, daar kon ik niets aan doen, maar echt goed voor mijn zelfvertrouwen was het niet.
  • Auto van vader tegen tuinhek aan. Door schrik extra gas in plaats van rem. Gevolg? Auto van voor tot achter volledig open gescheurd. Sindsdien weet ik dat er een soort piepschuimachtige substanties in de deuren verwerkt zit. Overigens gaf ik op het schadeformulier aan dat tuinhek de schuldige was. Een week later belde de verzekeringsmaatschappij met de vraag of het om mijnheer of mevrouw tuinhek ging en of ik zijn / haar gegevens wilde geven. Wie is er dan dom?
  • Een uur lang met de sleutel klikkend om auto van vader heen gelopen, die niet open ging. Wist ik veel dat je op de binnenspiegel moest richten. Ik had pas een week mijn rijbewijs en destijds keken die afstandsbedieningen heel erg nauw. Echt.
  • Tijdens het kopen van parkeerkaartje een harde klap horen. Om kijken en zien dat er een auto tegen een andere auto is opgeknalt. Een auto waar niemand in zat. Om een paar minuten later te ontdekken dat het mijn moeders auto was (sorry mama)....handrem vergeten deel 1.
  • Ooit een hele ventweg geblokkeerd, file, politie noem maar op. Auto geparkeerd, handrem vergeten deel 2. Auto naar achteren gereden, niemand kon nog voor of achteruit. Mede student keek uit het raam doordat er onophoudelijk getoeter klonk: “he, Bien, jij hebt toch een Smurfenblauwe Twingo?”....Vriend omgekocht met krat bier om auto weg te halen.
  • Navigatiesysteem blind volgen om vervolgens in Haarlem aan te komen, terwijl de afspraak in Breda was. Zelfde straatnaam.
  • Ooit heb ik zo’n acht taxichauffeurs verzameld en de ANWB laten komen, omdat ik mijn auto niet meer open ging. Afstandsbediening deed het niet en sleutel in slot werkte ook niet. Na een half uur en zo’n 30 toeschouwers rijker kwam ik er achter dat ik ook de sleutelbos van mijn moeder bij me had. Heel vreemd, haar autosleutel werkte niet op mijn auto. Niet zo dom als het klinkt, we hadden destijds alle twee een Renault.
  • Er was een tijd dat ik rookte. Ik heb wel eens een peuk uit het raam gegooid (jong en onbezonnen). Dat slechte gedrag is afgestraft, geloof me. Als je op de snelweg rijdend in je achteruitkijkspiegel rookontwikkeling ziet omdat je achterbank aan het smeulen is, gooi je nooit meer een peuk uit het raam. Maatschappelijk verantwoord rijden vanaf dat moment, dat dan weer wel.

Dit is zelfs mij meer dan voldoende eerlijkheid. Zou ik het gehele lijstje hier noteren, wordt mijn rijbewijs nog ingenomen. Een ding weet ik zeker, ik hoef vast minder vaak de BOB te zijn na deze blog.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk eerlijk! Ik ga meteen bedenken wat ik zelf in deze categorie allemaal heb moeten meemaken... *slik*
    "Meneer of mevrouw Tuinhek" is een memorabele anekdote!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha weer heerlijk geschreven, Sabine! Ik ben en blijf fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. TOP. blijf schrijven. je hebt een fan erbij. guidohaesen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha ik moet dit echt niet gaan zitten lezen als ik op mn werk zit. Mijn collega's kijken me een beetje vreemd aan! Je schrijft echt hartstikke leuk! Succes met je schrijfopdrachten (Y)

    BeantwoordenVerwijderen